همشهری آنلاین: وزیر انرژی آمریکا با تلاش‌های ۳ کشور ایران، قطر و روسیه برای تبدیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز به سازمانی بین‌المللی مخالفت کرد.

به گزارش شانا به نقل از یونایتدپرس، ساموئل بادمن روز جمعه ۱۵ نوامبر برابر با ۲۴ آبان، در حاشیه اجلاس انرژی در باکو گفت: واشنگتن با شکل‌گیری سازمانی گازی با حضور ۳ کشور روسیه، ایران و قطر مخالف است.

وزیر انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد که چنین اقدام‌هایی نمی‌تواند برای امنیت انرژی اروپا خیلی خوشایند باشد.

بادمن تاکید کرد: در حالی که آمریکا به دنبال سود بردن از انرژی منطقه نیست، اما در کل، امنیت انرژی در صدر دغدغه‌های سیاست خارجی ماست.

دور دوم مذاکرات ایران، قطر و روسیه به منظور توسعه همکاری‌های گازی سه جانبه، چهارشنبه گذشته (22 آبان) و به مدت دو روز در دوحه پایتخت قطر  آغاز به کار کرد.

روزنامه کومرسانت روسیه نیز روز اواخر هفته گذشته به نقل از یک مقام دولتی روسیه که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: شرکت گازپروم روسیه، شرکت ملی نفت ایران و شرکت مایع سازی گاز قطر قرار است شرکت سهامی را ایجاد کند و در پروژه‌های مختلفی از جمله تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی مشارکت داشته باشد.

همچنین قرار است ساخت خط لوله گازی از مسیر خلیج فارس به قطر برای مایع سازی گاز را این کنسرسیوم متشکل از سه شرکت متعلق به ایران، روسیه و قطر ترتیب دهد.

هر یک از سه شرکت گازپروم روسیه، ملی نفت ایران و مایع سازی گاز قطر، ۳۰ درصد در این مشارکت سهم خواهند داشت و ۱۰ درصد باقی‌مانده به چهارمین شرکت علاقه‌مند به خرید گاز همانند شرکت ملی نفت چین یا شرکت گاز کره‌جنوبی تعلق می‌گیرد.

کد خبر 68369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز